Stap 11: identiteit

Een succesvolle zzp’er laat zichzelf zien. Door zich te laten zien wordt hij door voldoende klanten gevonden. Zijn bedrijfsnaam, zijn logo en zijn bedrijfswebsite maken hem zichtbaar en vindbaar.

Stap 11: Zzp’ers en identiteit: bedrijfsnaam, huisstijl en website

Een zzp’er moet zich onderscheiden van zijn concurrenten. Hoe kan hij zich onderscheiden? Door aandacht te besteden aan het kiezen van zijn bedrijfsnaam, door een herkenbare huisstijl en door het maken van een goed bereikbare bedrijfswebsite.

Het kiezen van een bedrijfsnaam

Startende zzp’ers moeten een belangrijke beslissing nemen. Gebruiken ze voor hun bedrijf hun eigen naam of kiezen ze voor een echte bedrijfsnaam?

  • Veel succesvolle ondernemingen hebben de naam van de oprichter in hun bedrijfsnaam. Zzp’ers die hun eigen naam verbinden aan hun bedrijf hebben passie voor hun vak. Bovendien zorgt het gebruiken van de eigen naam voor een unieke identiteit.
  • Een echte, unieke bedrijfsnaam maakt direct duidelijk welke producten of diensten door een bedrijf worden geleverd. Potentiële klanten van de zzp’er weten direct binnen welke sector hij actief is.

Vijf tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam, ongeacht de door een zzp’er gekozen optie:

  • Kies voor een duidelijke, efficiënte naam die potentiële klanten gemakkelijk kunnen uitspreken.
  • Een goede naam maakt de expertise van de zzp’er duidelijk. De gekozen bedrijfsnaam straalt kennis, passie en vertrouwen uit.
  • Een bedrijfsnaam moet passen bij de sector waarin de zzp’er werkzaam is. Bedenk dat een creatieve bedrijfsnaam niet in iedere sector wordt gewaardeerd.
  • Kies niet voor een ingewikkelde bedrijfsnaam. Potentiële klanten weten dan niet hoe ze te bedrijfsnaam moeten spellen. Dat maakt de bedrijfswebsite minder goed vindbaar op het internet.
  • Startende zzp’ers wordt aangeraden om een naam te kiezen waar ze zelf een goed gevoel bij hebben.

Het ontwikkelen van een goede huisstijl

Bedenk dat het ontwikkelen van een goede huisstijl de identiteit van een bedrijf versterkt. Waar moet een zzp’er op letten bij het ontwikkelen van een passende huisstijl voor zijn huisstijl?

  • De gekozen huisstijl moet passen bij het imago dat de zzp’er wil uitstralen. Een ontwerper van kleding kan kiezen voor felle kleuren en een opvallend logo. Bij bijvoorbeeld een boekhouder passen geen felle kleuren en een opvallend logo. Daarmee maakt hij geen betrouwbare indruk op potentiële klanten.
  • Een goed bedrijfslogo is simpel en zo mogelijk ook tijdloos. Zzp’ers kunnen kiezen voor een woordlogo of een beeldlogo. Bij een woordlog staat de volledige naam van de onderneming in het logo. Bedrijven met een woordlogo onderscheiden zich van de concurrentie door te kiezen voor een specifiek lettertype. Ook verwerken ze in het logo  hun huisstijlkleur. Bij een beeldlogo wordt volstaan met een afbeelding. Een beeldlogo is niet geschikt voor startende zzp’ers. Om herkenbaar te zijn als startende ondernemer is een beschrijvende tekst nodig.
  • Bedenk dat een eenmaal gekozen huisstijl onderhoud nodig. Wellicht is na verloop van enkele jaren een opfrisbeurt nodig. Door het tijdig moderniseren van de huisstijl wordt de identiteit van een bedrijf versterkt.

Het maken van een goede bedrijfswebsite

Een zzp’er moet weten te scoren met zijn website. Dat doet hij door actief te zijn op social media en door ervoor te zorgen dat hij online goed vindbaar is. Met de volgende tips kan iedere zzp’er beter scoren met de website van zijn bedrijf:

  • Belangrijk is om een bedrijfswebsite up-to-date te houden. Zo wordt voorkomen dat potentiële klanten op de website verouderde informatie vinden. Bovendien is een goed bijgehouden website beter vindbaar in de bekende online zoekmachines.
  • Uiteraard moet de bedrijfswebsite genoeg bezoekers trekken. Aangeraden wordt om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Huur daarom een in het schrijven van SEO-teksten gespecialiseerde tekstschrijver in. Een andere mogelijkheid is het op internet op zoek gaan naar bruikbare tips om zelf SEO-teksten te schrijven.
  • Zzp’ers wordt aangeraden om actief te zijn op social media. Door posts op bijvoorbeeld Facebook en Twitter kan een zzp’er zich presenteren als deskundige. Door het actief te zijn op social media trekt een zzp’’=er meer bezoekers naar zijn bedrijfswebsite.
  • Een zzp’er kan zijn specifieke kennis door het schijven van blogs onder de aandacht van zijn potentiële klanten brengen. Schrijf bij voorkeur blogs waar potentiële klanten waardevolle informatie uit kunnen halen.